Saturday 7 May 2011

SELAMAT HARI IBU....

         hari ini merupakan hari yang paling bermakna untuk semua ibu - ibu.. pada hari ini jasa ibu akan dikenang.. seluruh negara menyambut hari ibu.. walaupun hari ibu ini bukanlah budaya kita tapi ada kebaikannya... ini kerana pada hari ibu anak-anak akan meraikan dan menghargai ibu mereka.. bukan seperti hari kekasih dimana para kekasih melakukan perbuatan tidak senonoh untuk membuktikan cinta mereka.. setiap insan yang dilahirkan mempunyai ibu.. kerana ibulah adanya kita pada hari..
        aku juga mempunyai ibu..ibu ku bernama Aspalila, berusia awal 40 an.. masih muda.. ibuku seorang yang tinggi, kurus dan cantik sekali.( law dia dgr nie suke la.) dalam usia ku yang mencecah usia remaja, pasti banyak jasa yang telah ibu berikan.. tak dapat ku hitung dan balas semuanya.. ibu sangat mengambil berat perihal pelajaran anak-anaknya.. semasa kecil dahulu kalau kami adik beradik mendapat keputusan yang corot atau membuat kesalahan pasti akan dirotan.. sesiapa yang pernah melihat ibuku pasti tidak percaya.. ini kerana ibuku seorang yang pemalu, pendiam dan nampak lembut.. kalau dibandingkan dengan ayah, ibu lebih garang benanye.. kalau dulu kami adik beradik paling takut nak tunjuk result kat ibu.. tak boleh dapat teruk atau menurun.. memang kena sebat lah jawabnya.. buat salah sikit pon kena rotan.. dulu aku bengang juga law kena rotan, tapi dah besar aku faham.. pernah masa tu aku duduk kat meja belajar..aku tak tahu nak belajar ape.. then aku pikir nape aku duduk kat sini.. baru aku sedar dari kecil lagi ibu da ajar kami.. malam2 tak boleh tengok tv.. kena study.. sampaikan dah terbiasa.. masa aku dapat result, ibu ngan ayah berebut- rebut nak jadi orang pertama tengok.. ni harapan dia nak anak dia berjaya.. bila tengok kawan-kawan yang lain tak minat belajar, aku rasa bersyukur sebab aku kena rotan.. kekadang aku pelik tengok perangai sesetengah mak nie.. anak tak nak pergi sekolah sebab malas dia biar kan je..alasannya dah anak tak nak belajar tak kan nak paksa.. huh law mak aku jangan harap.. dia seret juga anak dia pergi sekolah..

        kalau buat salah pon kena rotan juga.. dari hanger, tali pinggang, rotan dan macam2 la sume aku dah rasa..hahhaha.. takde la nakal sangat pon.. kan orang cakap sayangkan anak tangan-tangankan.. sampai sekarang masih ada lagi tanda parut kat jari hantu aku..kesan kena tali pinggang (yang kepala besi 2) aku dah lupa aku wat salah pe masa tu.. tapi kena rotan sampai umur bape je..dah start sek tak kena dah..  tapi sekarang nie aku tgk ibu macam dah malaz je nak pukul adik- adik aku.. da penat agaknye... tak fair la..
tiap kali aku call ibu, di akhir panggilan mesti aku nak tergelak-gelak.. ibu syik bagi nasihat yang sama jer.. sampai aku boleh hafal.. "law ada pape bagitau, baca doa banyak2, baca ayah kursi, jage diri baik2 dan macam2 lagi.. dan aku pon menurut lah perintah dia.. housemate aku pon dah taw sangat dah..law sebelum tidur dia panggil, aku tak nyahut maknanye aku tengah berdoa lah 2. 5 minit nanti dia panggil balik.. hahaha..law nak turun tangga nak keluar pon aku baca.. sampaikan kawan aku yang selalu sama2 pergi kelas pernah tanya "kau ni mulut kumat- kamit cakap ape." hahahaha.. aku baca doa lah..mak aku suruh..hohoho..tapi tu sume dah lama..kekadang law dah ngantuk sangat aku bismillah je.. law turun tangga pon skunk beborak je lebih..hehehehehe..
         huh banyak sangatlah law nak cite semua.. dan memang tak kan dapat nak crite pon..hari nie belum plan lagi nak sambut hari ibu macamana..aku belikan rantai silver berloket huruf A sebagai hadiah hari ibu.. ini je yang mampu.. terima kasih pada ibu atas segala doa yang tiada henti dan kasihnya yang tidak berbelah bagi.. I love my ibu...

No comments:

Post a Comment